Mia Makila


Målning av Mia Makila


Igår när jag satt vid internet för att leta inspiration till min målning som jag för närvarande håller på med, så ramlade jag in på den här tjejens konst. Mia Makila eller (Mia Mäkilä). Och jag som är en stor skräckälskare, som gillar morbida och macabra saker blev ju lite smått förälskad i det hon gör.

Saxat från wiki:

"Mia (Maria) Helena Mäkilä, född 21 mars 1979 i Norrköping, är en svensk konstnär som skapar både i collageform, blandteknik och målar i akryl på duk.

Mia Mäkilä växte upp i Lindö, en lugn villaförort till Norrköping men är idag bosatt och verksam i Stockholm. Hon visste tidigt att hon ville bli konstnär och satsade på sin karriär redan i ung ålder. 2007 fick hon sitt stora genombrott med sin utställning My Victorian Secret på Grammofon Q i Norrköping. My Victorian Secret visade upp hela 70 av Mia Mäkiläs konstverk som alla var skapade under en längre depression. Detta bearbetar Mia i sina skräckbilder med sin egensinniga blandning av allvar och humor.

Hon är en del av Lowbrow-konströrelsen och kallar sig skräckkonstnär eller Pop Surrealist, några ganska okända konstbegrepp i Sverige och har medverkat i stora lowbrowutställningar, bland annat i Paris och Hamburg och har haft egna soloutställningar med stor framgång i både Stockholm, Norrköping, Lund och Köpenhamn.

Influenserna är många. Mest från filmens värld. Ingmar Bergman, David Lynch, Tim Burton och Walt Disney Studios på 1930-40-talet. Men också från konsthistorien och samtida konst som Pop Surrealism och Lowbrow, Goth och Horror Art.

Stilen på Mia Mäkiläs konst är en blandning mellan sött, absurt, skräck och humor, mestadels demonporträtt med sexuella undertoner.

Vid sidan om sitt skapande, driver Mia en blogg som hon uppdaterar flera gånger om dagen med dagboksinlägg, konst, roliga Youtube-klipp och absurda bilder."


 Tänk att få göra såna här underbara målningar, och nå ut med sin konst. Helt underbart ju. Antar att man får ligga i, och skapa hela tiden :D Om man ska komma nån vart. Dock är jag ju en aning slö, och inne i en sjuklig tid i mitt liv, så man får va glad när orken finns att skapa.
Mias blogg hittar ni här: http://www.miamakila.com/blogg/



  
 
Mia Makila



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0